Biodiversiteit Gijzenrooi

Aardhommel, Foto Gerard Vos

Van zaterdag 18 tot en met zondag 26 mei organiseert de landelijk KNNV de week van de biodiversiteit. Een belangrijk thema dat gelukkig steeds meer aandacht krijgt. Uiteraard draagt ook onze afdeling haar steentje bij!

Op 25 mei organiseren we een wandeling in Gijzenrooi, een groene parel tussen Geldrop en Eindhoven. In samenwerking met Brabants Landschap heeft de KNNV dit gebied vorig jaar geadopteerd. Gijzenrooi is een oud cultuurlandschap met natuurlijke akkers en graslanden. Het is een divers natuurgebied door zijn bijzondere waterhuishouding en extensief beheer.

Gijzenrooi, Foto Martien Helmig

Bij biodiversiteit denken we al snel aan de variatie aan soorten in een gebied. Maar biodiversiteit gaat ook over hoe alles wat leeft van elkaar afhankelijk is en samenwerkt. Alle organismen, van schimmels tot zoogdieren, vormen samen een complex systeem dat cruciaal is voor onze planeet. Op 25 mei duiken we dieper in de boeiende wereld van de biodiversiteit.

We beginnen om 9:30 met koffie/thee en een korte introductie. Daarna gaan we in kleine groepjes wandelen in het gebied. Onderweg ontmoeten we leden van onze verschillende werkgroepen, die zich onder andere bezighouden met insecten, poelen, micro-organismen en planten. Zij laten zien hoe ze soorten inventariseren en determineren en vertellen waarom ze dit werk doen. Verder loopt met elke groep een ervaren vogelaar mee.

Geelgors, Foto Gerard Vos

We lopen in een rustig tempo zodat we de tijd hebben om goed om ons heen te kijken. Rond 13:00 zijn we weer terug en is er nog tijd om met elkaar na te praten op het terras.

De wandeling is toegankelijk voor zowel leden als niet-leden. We willen ook heel graag mensen buiten onze vereniging kennis laten maken met onze activiteiten en meer vertellen over biodiversiteit. Nodig dus ook gerust vrienden, familie of bekenden uit en maak ze enthousiast.
Vooraf aanmelden is wel nodig, in verband met de catering. Het aantal plaatsen is beperkt dus wees er snel bij!

Excursie Biodiversiteit Gijzenrooi

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Datum & tijd
za 25 mei 2024 van 9:00 tot 13:00