* Vogelgroep

Contact persoon: Willy Meijer, willymeijer.vogelgroep@xs4all.nl

De vogelgroep bestaat uit mensen die graag genieten van de natuur en het leuk vinden om vogels te kijken. Samen zie je meer en hoor je meer en iedere keer leer je weer wat van de oudgedienden in de groep. Op die leuke manier bouwen alle leden steeds meer vogelkennis op.
De vogelgroep kent geen studieavonden. We gaan op de eerste zondag van de maand naar een vaak waterrijk natuurgebied om daar vogels te spotten. Het is alleen al heerlijk om in de enorme rust van die zondagmorgen te genieten van de zonsopgang. Soms blijven we in de buurt van Eindhoven en genieten we bijvoorbeeld van het opvliegen van grote hoeveelheden ganzen in de Peel, maar door het jaar heen gaan we ook verder weg, bijvoorbeeld naar Zeeland, de Biesbosch of de Oostvaardersplassen. We proberen ook om ieder jaar een wat langere (weekend) excursie te maken naar een vogelrijke omgeving. Zo zijn we al regelmatig naar Zeeland maar ook b.v. naar Zwartsluis geweest waarbij we het Vogeleiland in het Zwarte Meer hebben bezocht. We combineren die uitstapjes met excursies waarbij je op afspraak net even wat extra krijgt aangeboden door een lokale gids.
Onder onze leden zijn er een aantal die volstaan met het in hun geheugen opslaan van de informatie terwijl anderen dat op de geheugenkaarten van hun camera doen. Naast het feit dat sommige van de lastiger te determineren vogels vaak beter te herkennen zijn op een uitvergrote foto, geeft het ook aanleiding tot prachtige ervaringen / verhalen om met anderen te delen. We vinden het prettig als we om ook anderen enthousiast te kunnen maken over het vogelspotten / het vogel kijken in de natuur. Mensen die interesse hebben, kunnen een keer mee op onze zondagochtend wandeling om te zien of de Vogelgroep iets voor hen is.