De toekomst van onze vereniging – Denk en doe mee!

Ledenraadpleging: Op 12 oktober willen we met alle leden samenkomen (op een mooie locatie aan de Kleine Dommel in Eindhoven) om de verkenning te bespreken, die is uitgevoerd door een enthousiaste Toekomst verkenningscommissie. Een gesprek in een open sfeer met veel ruimte voor vragen en suggesties.
Daarbij is ieders mening belangrijk, juist ook van hen die wat minder op de voorgrond treden, die minder frequent deelnemen aan activiteiten. We zijn benieuwd naar de mening van nieuwkomers van de laatste jaren en zeker ook naar die van de leden die in de toekomst de vereniging zullen vormen: onze jongere leden.

Even terug: Op het 75 jarig jubileum van onze vereniging KNNV afdeling Eindhoven was het nadenken over de toekomst hét centrale thema. Velen van U zullen zich dat nog herinneren. De discussie, aangezwengeld door Robert Snep werd levendig gevoerd met vele bijdragen vanuit de feestgangers in de zaal. Kort daarna werd de Innovatiecommissie geboren.
Want zorgen waren er zeker, over vergrijzing, over krimp in de werkgroepen, over te weinig vrijwilligershandjes aan de kar om de vereniging te dragen en te stutten. De innovatiecommissie pakte de handschoen voortvarend op , oa het adoptieproject Gijzenrooi werd geboren en er werd een begin gemaakt met specifieke aandacht voor de jongere generaties.

Toekomstverkenning: analyse en advies. Inmiddels is het stokje overgenomen door een grotere commissie van 9 mensen vanuit het besef dat nadenken over de toekomst van onze vereniging een veel complexere uitdaging is dan gedacht.
In de allereerste plaats natuurlijk ook omdat we ons ernstige zorgen maken over de achteruitgang van de natuur zelf. En het bewustzijn lokaal en landelijk is doorgebroken dat wij als natuurvereniging die natuur een stem kunnen (en moeten) geven aan tafel.
Tegelijkertijd hebben we ook naar onszelf als vereniging gekeken en daar ligt een tweede uitdaging: Hoe toekomstbestendig zijn we in de duidelijk veranderde maatschappelijke en sociale context. En hoe kunnen we de potentie die zit in de maatschappij en haar aandacht voor de natuur gebonden complexe debatten rond stikstof-waterkwaliteit en Natura 2000 omzetten in nieuwe groeikernen rond biodiversiteit, ecologie en natuur gerelateerde wetenschap.

De Toekomstverkenningscommissie wil met alle leden in gesprek gaan over hoe zij denken over de vereniging, haar taak en haar uitdagingen, haar sociale component en haar bijdrage aan de natuur haar belangen. Vanuit de rijkdom van ons DNA: met zelfstudie (met diepgang en interesse voor samenhang), met natuurbeleving (met tevens waarnemingen, gedegen inventarisaties en lange adem) en met ruimte voor ontmoeting en samen de hobby beleven.
Dus kom en denk mee!

Het belooft bovendien een leuke middag te worden. Van 13.00-16.00u gaan we creatief in gesprek met elkaar. Om 16.00u wacht ons een bijzondere verassing die je niet wilt missen. En er is vanaf 16.15u uiteraard gelegenheid voor persoonlijke ontmoeting en gesprek bij een glaasje en bijbehorende garnering.

Dus: 12 oktober 2024 : 13.00-18.00u
Locatie De Dassenburcht, Wolvendijk 5 Eindhoven (tegenover de Opwettense Molen)

Namens het bestuur, de Toekomstverkenningscommissie (Hans-Rob-Han-Trudy-José-Leonhard- Geert-Jan-Sjef)